Vi är mycket glada och stolta över att Jessica Sandberg har tackat ja till positionen som Country Manager i Sverige! Jessica har en mycket bred och god erfarenhet från försäljning, relationsbyggande och ledarskap i olika företag, bl a inom American Express, Bisnode, LinkedIn och Nespresso. Nu när Didac tar steget längre i Sverige och utvecklar verksamheten även där, kommer både nya och befintliga kunder att få lära känna Jessica och här kommer en första introduktion:
Beskriv en händelse i livet som format dig som person?
Jag har alltid haft ett stort hästintresse och det var inte givet när jag växte upp att det fanns möjlighet att utöva det intresset, men mamma såg till att jag fick rida en dag i veckan på ridskola. Jag kommer speciellt ihåg sommaren 1983, då jag fyllde 13 år, och jag fick en idé om att ta med mig en väninnas ponny ut till vårt sommarställe. Jag var helt upprymd av själva tanken på att jag skulle få ha ”min egen häst” under en sommar. Genast insåg jag att det ju fanns en hel del praktiska detaljer som måste vara på plats för att göra detta möjligt. Så innan jag gick till min mamma för att be om lov så cyklade jag bort till bonden på landet och frågade om jag fick ha en häst betandes i hans hage – Då vi inte hade dragkrok på vår bil frågade jag en granne om vi fick låna hennes bil – Då vi inte hade något hästsläp så kontaktade jag närmaste bensinstation – Jag bad grannar i området att få rasta deras hundar så att jag kunde tjäna ihop en slant till bensinpengar och att hyra ett hästsläp. DÅ kände jag mig redo att be mamma om lov, som precis när hon skulle till att fråga mig om alla praktiska saker, fick svaret att allt hade jag redan ordnat. Mamma blev så klart glatt överraskad och kunde inte annat än att säga ja.
Vad har du lärt dig av detta och vad av detta tar du med dig i livet?
Jag har tidigt känt och förstått att ingenting är gratis och ingenting ”serveras på silverfat”. Att få kavla upp ärmarna och ta ansvar har alltid varit en självklarhet för mig och format mig som person, något som jag känner att jag haft stor nytta av i mitt liv. Att också våga be om hjälp när man känner att man behöver har ett stort värde – inte minst när jag genom åren haft förmånen att få arbeta med människor i kundrelationer, medarbetare och även som chef/ledare. Jag tror på att arbeta i team och att vara öppen för utveckling och lärande. Jag har alltid haft ett genuint intresse för människor och fullkomligt älskar att se hur människor utvecklas inom olika områden och växer som individer – vilket i sin tur är en hygienfaktor för ett företags framgång. Att som 13-åring förbereda allt som går att förbereda innan man skrider till verket handlar givetvis även om att bygga tillit och förtroende, vilket jag anser är grundstenen i att utveckla samarbeten, affärer och långsiktiga relationer. Det är väldigt naturligt för mig att tänka att ”man vet aldrig när man möts igen och i vilket sammanhang”.
Vad tror du kommer att vara viktigt för svenska verksamheter när det gäller utbildning och kompetensutveckling?
Kompetensutveckling har alltid varit och kommer alltid att vara en viktig faktor i vårt samhälle, för såväl individer som för verksamheter! Att samla kompetens och säkerställa att rätt kunskap finns i en organisation är ju viktigt både för verksamhet, individ och externa intressenter. Ser vi bara till idag hur konkurrensen hårdnat i många branscher när det gäller att kunna rekrytera rätt talanger till en verksamhet så vill jag mena att kompetens spelar en oerhört viktig roll. Inom Didac hjälper vi redan idag många företag och organisationer inom kompetensutveckling men även när det kommer till dokumentation, kvalitetssäkring och certifiering.
De flesta företag arbetar i diverse processer och driver sina företag i syfte att på ett eller annat sätt stödja sina kunder och externa intressenter i sin vardag. Då är dokumentation och kvalitetssäkring en viktig del. Ta t ex GDPR-processer som ju påverkar alla verksamheter, inte bara i Sverige, där det ställs regulatoriska krav på samtycke i all kommunikation och relation med externa intressenter – att på ett effektivt sätt kunna utbilda en organisation och samtidigt dokumentera detta enligt lagar och regler är oerhört viktigt.
Ett annat exempel är det myndighetskrav som finns i Sverige när det gäller hållbarhetsredovisning. Den omfattar företag med fler än 250 anställda eller som har en nettoomsättning på mer än 350 miljoner kronor vilket rör sig om drygt 1500 företag. Flertalet av dessa företag behöver sannolikt kvalitetssäkra kunskapen om detta internt men även säkerställa att externa leverantörer håller de kvalitetskrav som krävs enligt verksamhetens hållbarhetspolicy. Här blir ju en slags certifiering viktig, såväl internt som externt.
Jag tror på att ha en medveten strategi för kompetensutveckling i en verksamhet för jag tror att kompetensutveckling skapar trygghet! Att ha rutiner och processer när det gäller introduktion för nya medarbetare, att snabbt och effektivt nå ut till många vid en uppdatering i ett erbjudande eller en kampanj, att vid en kris kunna ”samla” en hel organisation, att säkerställa att en viss kunskapsnivå finns på såväl individnivå som gruppnivå och att kunna följa upp kompetensen i en verksamhet blir allt mer viktig. Kompetensutveckling och utbildning handlar inte längre om att samla alla medarbetare vid ett tillfälle, utan tack vare digitaliseringen kan vi på ett effektivt sätt sprida kunskap på kort tid och nå ut till många människor samtidigt.
Att som människa få utvecklas och förkovras ligger mig varmt och hjärtat – därför är jag väldigt glad att få vara en del av Didac! Nu får vi möjlighet till att hjälpa fler svenska verksamheter med sin komptensutvecklingsstrategi och med våra system och metodiker hjälper vi även till med att producera innehåll och ser till att det blir tillgängligt enligt verksamhetens önskemål och behov.